sv

VALERIAN Analizi

avatar

Yasin

  • e

    Mutlu

  • e

    Eğlenmiş

  • e

    Şaşırmış

  • e

    Kızgın

  • e

    Üzgün

Seksenli yıllarda Fransız sinemasının dahi çocuğu olarak selamlanan, doksanlı yıllarla özdeşleşmiş “Nikita”, “Léon” ya da “5. Güç” gibi modern klasiklerin yönetmeni Luc Besson artık yapımcı şapkasını daha sık takıyor. Fakat, bazen araya uzun süreler girse bile, yönetmenliği de bırakmış değil. Scarlett Johansson’ın oynadığı “Lucy”den üç yıl sonra gelen “Valerian ve Bin Gezegen İmparatorluğu” (Valerian and the City of a Thousand Planets) ise yaklaşık 180 milyon dolarlık bütçesiyle Besson’un filmografisindeki en iddialı yapım diyebiliriz.

ÇİZGİ ROMANDAN PERDEYE

“Valerian ve Bin Gezegen İmparatorluğu”, Pierre Christin ve Jean-Claude Mézières’in ünlü bilimkurgu çizgi roman serisi Valérian et Laureline’in sinema uyarlaması. İlk olarak 1967 yılında yayımlanan Valérian et Laureline, 1959 doğumlu Besson’un da çocukluk ve ilk gençlik yıllarında hayranlıkla takip ettiği bir seriymiş. Çok sevdiği bu çizgi romanı sinemaya uyarlamayı başlarda düşünmese de seriye hayranlığı sebebiyle yine bilimkurgu türündeki “5. Güç”ü çekerken Jean-Claude Mézières ile çalışmak istemiş. Mézières tasarımlarıyla “5. Güç” ekibine dâhil olduğunda Besson’a “Neden bu berbat filmi çekiyorsun ki? Bunu yapacağına Valérian’ı sinemaya uyarla” demiş. Yönetmen ise hayranı olduğu illüstratörün bu önerisini ancak yıllar sonra hayata geçirebilmiş. Luc Besson verdiği röportajlarda, Mézières’in önerisinden beri Valérian et Laureline’i sinemaya uyarlama fikrinin aklının bir köşesinde durduğunu ama bunun uzun yıllar boyunca teknik olarak imkânsız olduğunu belirtiyor. Çizgi romanın dünyasını perdeye tatmin edici şekilde taşıyamayacağını düşünen Besson, 2009 yılında “Avatar”ın gösterime girmesiyle bu fikrini değiştirmeye başlamış. 3D teknolojisini yaygın hâle getirerek günümüz sinemasını değiştiren James Cameron’ın “Avatar”ı, Besson’a da hayalindeki filmi yapabilmesi için kılavuz olmuş. Fakat “Valerian ve Bin Gezegen İmparatorluğu”, “Avatar”ın izinden giden sayısız üç boyutlu filmden herhangi biri değil. Besson bu teknikle perdede yaratılabilecek tasarımlar konusunda çıtayı epey yükseltiyor. Hatta “Valerian ve Bin Gezegen İmparatorluğu” için, “Avatar”dan bu yana 3D teknolojisini en etkileyici ve işlevsel kullanan film diyenler hiç haksız sayılmazlar.

RIHANNA’NIN MUHTEŞEM ŞOVU

Film 28. yüzyılda geçiyor. Binlerce farklı gezegenden canlının birlikte yaşadığı Alpha isimli şehir bilinmeyen karanlık bir gücün tehdidi altındadır. Savunma Bakanlığı, Binbaşı Valérian (Dane DeHaan) ve Çavuş Laureline’i (Cara Delevingne) bu tehdidi araştırmaları için görevlendirir. İkili uzayın derinliklerinde şehre yolculuk ederken pek çok macera yaşar ve giderek birbirlerine âşık olurlar. Seyirciyi kendine özgü görsel dünyasıyla vuran bir film. Özel efektleri kadar filmin sanat yönetimi ve kostüm tasarımı da göz alıcı. Özellikle ünlü şarkıcı Rihanna’nın peş peşe kostüm değiştirdiği sahne bu anlamda hayranlık uyandırıyor. Luc Besson, eski bilimkurgulara özgü bir tat yakalamayı da başarmış. Günümüzün bilgisayar oyunundan ayırt edilemeyen filmlerine oranla daha eski usul, tasarımın ve yaratıcı fikirlerin öne çıktığı bir tür sineması örneği bu. Çocuklar kadar, bilimkurguya ve çizgi romanlara gönül vermiş yetişkinleri de etkileyeceği kesin.

Sıradaki içerik:

VALERIAN Analizi